συλλογές
αφιερώματα
χριστιανικά
μεσαιωνικά
χάρτες
ψηφιδωτά
χειρόγραφα
ζωγραφική
γλυπτική
εγκαταστάσεις/κατασκευές
χαρακτική
φωτογραφία
αρχιτεκτονική
σκίτσα/σχέδια
λαϊκές τέχνες
κριτικές/παρουσιάσεις

Designed by TemplatesBox
ΚΡΙΤΙΚΕΣ / ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ


ΝΤΕΝΗΣ ΖΑΧΑΡΟΠΟΥΛΟΣ
Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Μακεδονικού Μουσείου, Ιστορικός της Τέχνης


Μανώλης Μπαμπούσης

Από τις αρχές της δεκαετίας του ΄70 ο Μανώλης Μπαμπούσης υπογραμμίζει την εικαστική διάσταση της φωτογραφίας μέσα από την αυστηρή οργάνωση της φωτογραφικής εικόνας–πίνακα, χρησιμοποιώντας εννοιολογικά τον αρχιτεκτονικό χώρο για να μιλήσει για μας στη σύγχρονη πολεοδομική κοινωνία. Διαχειρίζεται το διφορούμενο ανάμεσα στην αναγκαιότητα της τάξης και τον ανορθολογισμό της καταπίεσης που προσφέρουν οι δημόσιοι χώροι.

Το έντονο χρώμα των μεγάλων φωτογραφικών εικόνων, που εκθέτει ο καλλιτέχνης στη γκαλερί της Ζήνας Αθανασιάδου, δίνει ζωή στην ανθρώπινη απουσία που χαρακτηρίζει το έργο του. Οι εικόνες του, στις οποίες η ποιητικότητα και η κριτική εμβέλεια είναι άρρηκτα συνδεδεμένες διερευνούν τοπία, χώρους αθλητισμού, εμπορίου, μαζικής διασκέδασης, ΜΜΕ και θεσμών, εντοπίζουν την ομοιογένεια, τη γεωμετρία της συσσώρευσης, την απροσπέλαστη απειλή της ζωής και της φύσης, την ανθρώπινη ύπαρξη ως αξιοθέατο, το θάνατο.

Ο Μπαμπούσης απεικονίζει υπαινικτικά το μουσείο ως πολύτιμη συμβολαιογραφική πράξη αρχειοθέτησης. Τον αθλητισμό ως αξιοθέατο τουριστικό γεγονός. Την υγεία ως σάκο απορριμμάτων. Την περιουσία ως ανώνυμο εγκλωβισμό. Τα ΜΜΕ ως γαλαξία.

Η παράθεση των εικόνων, που επιλέγει ο καλλιτέχνης με μεγάλη ελευθερία, εστιάζει τη σχέση της εσωτερικής δομής της κάθε εικόνας με τη διπλανή της και αποτελεί για το κοινό μία πρόκληση ανοιχτή σε ερμηνευτικούς συσχετισμούς, καθώς αφήνει το θέμα και το νόημα ανοιχτό στο θεατή. Ο Μπαμπούσης δημιουργεί φωτογραφικές εικόνες που μπορούν να ιδωθούν είτε ως σκηνοθετημένοι χώροι μιας ταινίας, ή ως πραγματικά ντοκουμέντα. Δημιουργεί φωτογραφικούς πίνακες περισυλλογής όπου ο χρόνος τους δεν είναι ο παρελθόν χρόνος της φωτογραφίας αλλά ο παρόν χρόνος της θέασης.